19 Şubat 2020 Çarşamba

DAVET EDİLDİĞİN OYUNA GİTMEK


İzlediği oyun sayısını ve tiyatro önlerinde bilet kuyruklarındaki fotoğraflarını paylaşan biri var. Ben çok oyuna gidiyorum biletimi de alıyorum diyor. Arada bir de kredi kartına gelen tiyatro harcamalarınden söz ediyor. Davetiye ile oyun seyredenlere de 'beleşçi, avantacı' diyor. Ben de onun 'obez' gibi oyun izlemesini seçmeden oyun izlemesini anlamsız buluyorum. Dikkat edin lütfen 'izlemek' diyorum. Zira 'seyretmek' farklıdır. 'İzlemek' peşine takılmaktır. 'Seyretmek' seyir hâlinde geminin yâni 'oyunun' içinde olmaktır. Bu arkadaş 'izliyor' bence. Her izlediğini de beğeniyor. Allah selâmet versin.

18 Şubat 2020 Salı

Türk Tiyatrosu'nun Bir 'Yüz'ü


Facebook’da ‘Davet etti. Teksti istedim. Vermezmiş. Vazgeçtim’ yazdım. Bir tiyatro yapıcı ve topluluk sahibi tepki verdi: (İsminden bahsetmeyeceğim. Zira hedefim isimler değil.Türk Tiyatrosu’na hâkim olan düşüncelerdir.)

8 Şubat 2020 Cumartesi

EDİ ile BÜDÜ'nün LAKLAKASI



Her şey facebook’da yaptığım bir paylaşımla başladı. Olayda adı geçenlerin gerçek isimlerini ve onları ele verecek şeyleri gizleyeceğim.  Zira bunlar tipik tepkiler. İsimlerini verip reklâmlarını yapmayayım. Ben seviyeye dikkat çekmek istiyorum. Ayrıca eleştiri yazmanın öyle kolay bir şey olmadığını göstermek istiyorum. Zira yazılanların içinde ‘sopa göstermeler’ 'tehditler' var. Tiyatro yazmaya ilk başladığım zamanlardan beri ara sıra oluyor. Bitmedi.  Bunların anladığı türden eleştiri yazarsanız mesele yok. Damara basarsınız öfke büyüyor. Benim hocam Nurullah Ataç’tır. Aldırmam. Yazdıklarını ibretlik bir levha olarak paylaşayım da tarihe kalsın. Bugün tiyatroda BUNLAR ve bunların şürekası var. Allahtan ekşi sözlük var da bunların ne olduğu biliniyor. Bunlar’a taktığım isimler EDİ, BÜDÜ, EDİK, BÜDÜK falan..

4 Şubat 2020 Salı

Türkiye Tiyatro Birliği ve TOMEB


Sabit Doğan Tamer Levent ile görüntülü bir söyleşi yapmış. Yaklaşık 40 dakika süren söyleşide Tamer Levent Tiyatro Oyuncuları Meslek Birliği’ni(TOMEB) anlatmış. 

Ben nedir diye araştırdığımda ‘tomeb.org’ adresinde bir sayfaya ulaştım. Sayfa en son yapılan genel kurul tarihinde(2010) kalmıştı. Uzun zamandır aktif değil sanırım.

21 Ocak 2020 Salı

“Alternatif Sahneler ve Bağımsız Tiyatrolar”ın Açık Mektubu Üzerine

alternatifsahneler.com adresinde “Alternatif Sahneler ve Bağımsız Tiyatrolar / Açık Mektup” başlığı ile bir bildiri yayımlandı. Mektubun girişi şöyle:

Aşağıda imzası bulunan sahneler ve tiyatrolar(42 imza) olarak son dönemde “Alternatif Sahneler ve Tiyatrolar” üzerine yapılan çeşitli yorumlar ve söylemler üzerine bu bildiriyi yayınlama kararı aldı

16 Ocak 2020 Perşembe

Muhittin Böcek’e Açık Mektup: Yanlış Yaptınız


Göreve gelir gelmez Antalya Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları’na el atmanızdan bir tiyatrosever olarak çok memnun oldum;  Antalya gibi ülkemizin en enerjik şehrinde tiyatroyu gündeme oturtmuş olmanızdan bir ülke yurttaşı olarak kıvançlandım…… diyebilmeyi çok isterdim. Yaptıklarınıza bakınca diyememenin üzüntüsünü yaşıyorum.  Zatıâlinizin tiyatro konusunda ilgisinin ve bilgisinin  çok az, belki de AŞT’ta hiç oyun seyretmemiş (genelde az oyun seyretmiş)  ve tiyatro konusunda danışmanlarınızı da yanlış seçmiş olduğunuzu düşünüyorum.

23 Kasım 2019 Cumartesi

İKSV Tiyatro Festivali'nin Perişanlığı


İKSV Tiyatro Festivali!nin zirvesi gibi görünen gösteri Yevgeni Onedin idi. Bu oyun Golden Mask’ın işbirliğinde getirilen oyunlardan biri. Diğerleri ‘Her Yol Kuzeye Çıkar’ ‘Sirk’ ‘İran Konferansı’.  Golden Mask oyunları  Leman Yılmaz’ın ifadesiyle “Sahne neresi, oyuncu kim gibi sorulara yanıt arayan programın” şah damarı.

Programı inceledikten sonra seyretmeyi  seçtiğim tek oyun da Yevgeni Onedin oldu. Oyun Rus Vaktankov Tiyatro’nun yapımı. Yanılmıyorsam 2013 yılından bu yana dünyada seyirci karşısına çıkıyor.  Youtube’daki videolara baktığınızda karşınıza çıkan görsellik çekici. Ama manzum romanın Rus edebiyatında bulunduğu yer ve bıraktığı etkinin sahnede nasıl görüneceğini görmek benim için ilginç olacaktı. Bu nedenle seyretmeyi istedim.