16 Ocak 2020 Perşembe

Muhittin Böcek’e Açık Mektup: Yanlış Yaptınız


Göreve gelir gelmez Antalya Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları’na el atmanızdan bir tiyatrosever olarak çok memnun oldum;  Antalya gibi ülkemizin en enerjik şehrinde tiyatroyu gündeme oturtmuş olmanızdan bir ülke yurttaşı olarak kıvançlandım…… diyebilmeyi çok isterdim. Yaptıklarınıza bakınca diyememenin üzüntüsünü yaşıyorum.  Zatıâlinizin tiyatro konusunda ilgisinin ve bilgisinin  çok az, belki de AŞT’ta hiç oyun seyretmemiş (genelde az oyun seyretmiş)  ve tiyatro konusunda danışmanlarınızı da yanlış seçmiş olduğunuzu düşünüyorum.


Antalya’da yaşamıyorum ama arada bir ziyaret için geliyorum. Bu gelişlerimde ilgim gereği Antalya’daki tiyatro etkinliklerini takip etmeye çalışıyorum. En son 2018’de oradaydım. AŞT’da bir yetişkin bir çocuk oyunu seyrettim. Oyun sonrası ilk defa karşılaştığım bir iki oyuncu ile konuştum. Onun dışında topluluğun herhangi bir elemanı ile bir yakınlığım yok. Benimki sadece tiyatro tutkunluğundan kaynaklanan bir merak ve ilgi. O dönemde AŞT ile ilgili bir yazı yazdım. Yazımı okursanız beni düşüncelerimi anlamış olursunuz.  

Size sosyal medya üzerinden mesajlar göndermeye çalıştım. ‘Yanlış yapıyorsunuz’ dedim. Geri dönüş beklemiyordum, olmadı da. Bu mektubu da tiyatro tarihine kalsın diye yazıyorum. Zira bu aşamadan sonra bir değişiklik beklemiyorum.

Evet yanlış yaptınız Sayın Böcek.

AŞT’a el atmanızın işten el çektirdiğiniz 48+ kişinin Menderes Türel’in adamı olduğunu düşünmenizden kaynaklandığı kanısındayım. Bu nedenle ‘temizlik’ yapmak istediniz ya da temizlik yapmaya ikna oldunuz. O gruptan ‘kurtulma’ operasyonundan birkaç gün önce doğum gününüzün kutlamasında onlarla pasta kestiniz. Mutlu fotoğraflarınız sosyal medyada paylaşıldı. Peki ondan sonra ne oldu da o fotoğraftakileri topluluktan uzaklaştırdınız, bazılarına da kendileri gitsin diye baskı yapıldı? Böylelikle 35 yılını aşmış bir topluluk sizin yüzünüzden zamanında sezonu açamadı. Onları cezalandırırken(!) Antalyalıları da cezalandırmış oldunuz. 

Yanlış yaptınız Sayın Böcek.

 Geçen dönem sürgün edilerek 4,5 yıl kömür ve baca denetimi yaptırılan ve  devran dönsün diye beklediğini düşündüğüm birini AŞT’ın başına atadınız. Tiyatro eğitimi almış biri 4,5 yıl kömür ve baca denetimi yapmayı  kabul eder mi? İçinde tiyatro olan hiçbir kişi tiyatrosuz duramaz. Böyle bir kişinin tiyatroya ne yararı olur? ‘İşi ehline vermek, liyakati esas almak ve haksızlık yapmamak hayatım boyunca benimsediğim prensipler oldu’ demişsiniz. Bu atama bence bu kapsamda değil. 

Tiyatronun müdürünü gerekçe gösterilmeden görevden almışsınız ve yerine yönetmelik maddesinde açıkça belirtildiği halde( atanacak müdür sanat okullarından mezun ya da bir sanat kurumunda en az 5 yıl tecrübe edinmiş olmalı) sağlık teknisyeni olarak belediyede görev yapan bir memuru atamışsınız. Bu mudur sizin liyakat anlayışınız?

 Yanlış yaptınız Sayın Böcek.

Yeni sanat yönetmeniniz sınavla yeni kadroyu seçmek için abisinin de içinde olduğu dört kişilik bir seçici kurul kurdu. Seçici kurula seçilen Ayşegül Ünsal ‘böyle şaibeli bir durumun içinde olmam ‘ diyerek  kurul üyeliğinden çekildi.  Onun gördüğü durum ne idi acaba? Merak edip sordunuz mu?

 ‘Tüm adaylar konservatuardan mezun olmuş, kendilerini ispatlamış arkadaşlar’ diye tanıtıldı ama ben seçilenlerin kendilerini ispatlamış olduklarından kuşkudayım. Bazılarının da konservatuvar mezunu olmadıkları söylentileri var.

Yanlış yaptınız Sayın Böcek 

Antalya Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Cansel Tuncer, Antalya Şehir Tiyatroları yönetmeliğinde yapılan değişiklikle ilgili yaptığı açıklamada “Yeni kabul edilen değişiklikle 105 yıldır aralıksız perdelerini açan İstanbul Şehir Tiyatroları’nın ve Eskişehir, Kocaeli gibi katma bütçeli şehir tiyatrolarının genel sanat yönetmeni belirleme maddesinin aynen uygulanması sağlanmıştır” demiş. 

AŞT Yönetmeliğinde yapılan ikinci değişikliğin 23. Maddedeki Genel Sanat Yönetmeninin belirlenmesiyle ilgili olduğunu vurgulayan Genel Sekreter Cansel Tuncer şu açıklamayı yapmış; “Burada Genel Sanat Yönetmeni olarak atanabilmek için kurum içinden seçim şartı ve görev alma tarihinden itibaren geriye dönük beş yıl kesintisiz çalışma şartları öngörülmekteydi. Bu hali ile atama yapılabilmesi için bir kısıtlama söz konusu olduğu gibi ulusal ve uluslararası sanatçılarla çalışma şansını tamamen ortadan kaldıran bir madde idi. Çünkü atama tarihinden itibaren geriye dönük beş yıl belediyede çalışma şartı aranıyordu. Bu madde şu şekilde değiştirildi. Genel Sanat Yönetmeni devlet memurlarına atanacaklarda aranan genel şartları taşıyan, tiyatro alanında çalışmış rejisör, oyuncu, yazar, eleştirmen, araştırmacı, çevirmen, öğretim üyesi ve ya öğretim görevlisi olan kişiler arasından önceki yönetmelikte olduğu gibi Büyükşehir Belediye Başkanı tarafından atanır şeklinde bir düzenleme getirilmiştir” 

Her iki paragrafda da doğru olmayan şeyler var. İstanbul, Eskişehir Şehir Tiyatroları mevcut yönetmeliklerden mutlu değil ve değiştirilmesini istiyor. Bu nedenle onların yönetmeliklerini tanık göstermek bilgisizlikten kaynaklanmıyorsa iyi niyetli değil.

İkinci paragrafta ise kelime oyunu yapılmış. ‘Önceki yönetmelikte olduğu gibi Büyükşehir Belediye Başkanı tarafından atanır şeklinde bir düzenleme getirilmiştir’ demiş Genel Sekreteriniz. Değiştirdiğiniz yönetmelikte ‘Şehir Tiyatrosu sanatçılarınca yapılacak seçim ile belirlenen en çok oyu alan iki aday arasından birisi Başkan tarafından atanır’denmekte. Oysa yeni yönetmelikte Başkan tüm yönetim kurulunun seçilmesinde TEK yetkili durumunda. Siz Sayın Başkan belki de gelecek seçimlerde orada olmayacaksınız ama arkanızda sınırlı da olsa özerk  yapısı olan kurumu her türlü politik rüzgâra açık hâle getirmiş oldunuz. Tiyatro câmiası sizi bununla hatırlayacak.

Yanlış yaptınız Sayın Böcek.




Kurumca hazırlanan 2017-2018 Sezonu Oyun Tanıtımları ve Program kitabından haberiniz var mı? Kitapta tüm sezonda sahnelecek TÜM oyunlar ve Ekim 2017 ile Mayıs 2018 arasındaki gösteri programı var. Sezon başında tüm sezonun gösteri programını yayımlayan başka bir kurum biliyor musunuz? Bunu yazmaktan utanıyorum ama programda Nâzım da var Necip Fazıl da. Yâni ‘malûm denge’ye dikkat edilmiş.  Yerli yazarlar da var yabancı yazarlar da.Yerli yönetmenler de var yabancı yönetmenler de. Farklı tiyatro türlerinden örnekler var. Bir tiyatro yazarı olarak AŞT’ın yetişkin repertuvarını beğenmediğimi yazdım ama bu durum bildiğim tüm Şehir Tiyatroları’nda yaşanıyor AŞT’a özel değil ve sizin yaptığınız operasyonu haklı çıkarmaz. AŞT’ın en önemli ve değerli kısmı Çocuk ve Gençlik Tiyatrosu Bölümü ve Kukla Tiyatrosu Birimi ve repertuvarı. Böyle birimler Türkiye’de çok zor rastlanan türden. Tiyatrodan anlayan biri kitaptaki fotoğraflardan neler yapıldığını anlar.  Ben Farklı’yı seyrettim. Black-box tekniği kullanılmıştı. Oyun ekiplerine baktığınızda Danimarkalı  Jacques Matthiessen, Bulgar Alexander Lubenov Iliev, Litvanyalı Martynas Lukosius Danimarkalı Soren Ovesen'i görüyorsunuz. Bu kişiler yönetmen, kukla yapımcısı dekor tasarımcısı gibi dallarda işler yapmış. Uluslararası işbirliğini beğendim. Sizin operasyonunuz uluslararası alanda da kuşku yaratmış oldu. Bence bu birimlerin işleri Türk Tiyatrosu için çok ileride. Ama sanırım sizin haberiniz yok.

Sayın Böcek

Sanırım Antalya’da tüm işler yolunda ve kötü giden tek kurum  AŞT idi. Siz de oradan başladınız. Bu bence tarihsel bir hata olmuştur. Yanlış yaptınız. Alelacele kusur bulmak için gerekçeler uydurarak mevcut  kadroyu suçlayarak dağıtmak yerine işlerini iyice öğrenip onlara şans verip zaman içinde gerçekler ile karar almanız daha doğru olurdu. Bence ekibiniz yeterli değil sizi yanlışa sevkediyorlar. Bu alışılmadık bir durum değil. Zira her zaman bir yerlerde devranın döneceği günü bekleyenler var. Heyecanla kalkıp yanlışları çoğaltacak yerde 35 yıllık bir kuruma yakışacak bir sükûnetle karar almanız gerekirdi. Güç sizin elinizde zaten. Bu kadar aceleye ne gerek var? Sanırım bunların nedeni sizin genel olarak  az sayıda  oyun seyretmiş olmanızdan kaynaklanıyor. Keşke daha çok oyun seyretmiş olsaydınız. Yoğun programınız  elvermiyor belki ama hiç değilse danışmanlarınız yeterli olsa.

Yanlış yaptınız Sayın Böcek.

Melih Anık 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder