12 Kasım 2014 Çarşamba

Tiyatronun Genç Eleştirmeni! YAŞLI Eleştirmen Başını Tanı!

Tiyatro eleştirmenlerinin başı bir tv programında görüneceği kanalı ve saatini açıkladı. Kanalı internetten buldum, saati kurdum.

Programı sunan Şule Uslutekin,  eleştirmen başını yönlendirdi , eleştirmen başı da kapıldı gitti. Bir tek şey dışında yeni bir şey söylemedi. Ama öyle bir şey söyledi ki yazmadan edemedim. 'Genç eleştirmen olmaz. Eleştiride gençlerden çok şey beklemiyorum' dedi. 

Bir toplantıda ben ‘Tiyatro Eleştirmenleri Birliği(TEB) olarak neden  eleştirmen ödülü vermiyorsunuz?’ diye sorduğumda bana ‘Ne yâni biz kendimize  mi ödül vereceğiz?’ denmesini hatırladım. Eleştirmen başı ,  TEB dışında eleştirmen olmadığını düşündüğünü göstermişti. Ben de ona o toplantıda bulunan ve yazma imkânı bulamadıklarından yakınan genç eleştirmenleri göstererek, genç eleştirmenleri kastettiğimi, onların yüreklendirilmesi gerektiğini anlatmaya çalışmıştım. Dün gece tv ekranında ‘Genç eleştirmen olmaz’ dediğini duyunca aslında eleştirmen başının, başının içindeki saplantısının bu olduğunu anladım. Meğerse  kendisi de gençken eleştiriler yazmış ama eksikliğini fark etmiş, eleştiri yazmaya ara vermiş, okumuş eksikliklerini giderdiğine inandığında yeniden yazmaya başlamış. Başına gelenlerden yola çıkarak  bulduğu ‘kendi gerçeği’bu. Ama farkında değil ki yaşlanıp hâlâ eleştiri yazamayanlar var. Yaş her şey değildir. Eleştirmen başı, zamanın hızla değiştiğinden, şimdiki gençlerin onun gençliğinden çok daha ileri olduğundan, onun gençliğinde olmayan eleştiri dalında eğitimin bugün verildiğinden habersiz demek ki. Fikrini beyan ederken, eleştirmen yetiştiren okullarda  ders veren TEB üyesi olan hocalara da saygı göstermiyor. Sanırım ondan kat kat daha iyi eleştiriler yazan gençleri de okumuyor. O gençlerin yazılarının altında kaynak gösterdiklerinden haberi de yok. Zira gençler onun gibi ‘intihal’ yapmıyor,  ‘amcan seni öpsün’ tarzı  eleştiriler yazmıyor, bir yazıdan iki yazı çıkarmıyor.

Dün akşam anladım ki eleştirmen başının  Oyun Dergisi’nin 22.sayısının Başyazı’sında yaptığı  ‘Genç Eleştirmenlere Açık Çağrı’nın da kerhen yapılmış bir çağrı imiş. Sonradan hiçbir yazısında bu çağrıyı tekrarlamamasının nedeni de kendi gençliğinden kaynaklanan korku.Herkesi kendi gibi bellemiş. Ya genç eleştirmen çıkarsa? O zaman  tüm hayatının teorisi çökmüş olacak.   Ama çağrının 'genç eleştirmenlere' yönelik olması da çelişkisini göstermiyor mu? 

Ben beni okuyan gençlere sesleniyorum. Ekim 2014 ile Mart 2015 tarihleri arasında sahnelenen oyunların eleştirisini yazan 30 yaş altı gençler, 20 Mart 2015 akşamına kadar eleştirilerini  info@tiyatroelestirmenleribirligi.org adresine göndersinler. Eleştirmen başına güvenim olmadığı için bir kopyasını bana da gönderin lütfen. Ben de takip etmek istiyorum. Adresim:  melihanik@gmail.com

Eleştirmen başının genç eleştirmenlere  gösterdiği güvensizlik beni üzdü. Buna en iyi yanıtı genç eleştirmenler verecek, inanıyorum.


Melih Anık

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder