12 Ekim 2012 Cuma

Üstün Akmen'e Teşekkür Eden Kemal Başar ile Hamlet Üzerine “Twitleşme”…


Basit bir “twit” yazışması bazen (bence) önemli bir konuyu içeriyor. Kemal Başar ile olan yazışmamızda da böyle oldu.

Kemal Başar yazdı: “Yönettiğim prova aşamasındaki Hamlet'e desteği için Sn. Üstün Akmen'e teşekkürlerimle. http://evrensel.net/news.php?id=37976” Verdiği sayfaya gittim. Evrensel Gazetesi’nin Kültür Servisi imzalı bir haber. Aradım taradım Üstün Akmen adını göremedim. Kemal Başar’ın Üstün Akmen’e teşekkür nedeni ne olabilirdi? Üstün Akmen Evrensel yazarı ama “haber”in içinde şu ifadeler ile gerçek durumu anladım:

 ”son yılların başarılı ve gözde yönetmeni Kemal Başar yönetiyor”
“Sahnede söylemek istediğini rahatça ve anlaşılabilir biçimde ifade edebilmek için sahneye koyduğu her oyunda metni eğip bükmesiyle tanınan Kemal Başar’ın 'Hamlet'te de seyirciyi ruhundan yakalayacağı umut ediliyor. Diğer taraftan, Kemal Başar’ın 'Hamlet' ile dünyadaki ve Türkiye’deki insanlara neler söyleyeceği, ne gibi iletiler sunacağı; 'Hamlet' ile bireyin yalnızlığına ve erdem kavramına nasıl vurgu yapacağı tiyatro çevrelerinde merakla beklenmekte.”

Bu satırlar, alışılmış bir “kültür servisi” haberinin ötesinde bir yorum yapıyor. Kemal Başar ve CEF Tiyatro bu haberi bir basın bildirisi olarak böyle yazmamışlardır. Kültür servislerinin ne yaptığı da biliniyor. Gazetede boşluk bulabilirlerse kendilerine gönderilen haberi “kes-yapıştır”la diziyorlar.(Hatta tiyatro portalleri de aynısını yapıyor!)  O halde bu “haber”e  “dokunan” biri var o da anladığım kadarıyla Üstün Akmen zira Kemal Başar ona teşekkür ediyor. Ama Üstün Akmen neden haberin altına imzasını koymuyor?

Bunun üzerine ben de Kemal Başar’a bir twit yazdım: “Altında imzası olmadığı halde 'haber'in Üstün Akmen tarafından yazılmış olduğunu belirtmiş olmanız çok iyi oldu.”

Bu "twit"e Kemal Başar’ın cevabı yeni bir başlık açtı: “Ne var bunda? Çok mutlu oldum. Tiyatronun, hele bugünlerde, desteğe ihtiyâcı var. Selamlar.”

Ben bildim bileli bizim tiyatromuzun her zaman desteğe ihtiyacı oldu. Bu ihtiyaç taleplerinin tiyatroyu “kurtarılması” gereken bir duruma düşürülmesinde katkısı var diye düşünüyorum. Kemal Başar “hele bugünlerde” ile içinden geçtiğimiz tüneli vurguluyor. Ancak şu da gerçek ki tiyatromuz bugüne kadar kendisine yapılan kişisel desteklerle bir yere varamadı. Kendi sütunlarını kendi istedikleri zaman inayet dağıtır gibi tiyatroya ayıran ve de konuyla ilgisizlikleri tartışılmayacak kadar açık olan Hıncal Uluç, Fatih Altaylı, Onur Baştürk, Nazlı Ilıcak’lardan medet uman tiyatro son zamanlarda onlardan gelen beklenmeyen çıkışlar karşısında tiyatronun gerçek kalemlerine kulak vermemenin bedelini ödemeye başladı. Bu sis pus ortamında Üstün Akmen gibi bir eleştirmenin kendi ismini saklayarak bir haber “tasarlamasını” tuhaf buldum. Kaldı ki övgüyü, “haber” gibi kamuya ait bir başlık altında vermenin sanki bu konuda tüm kamunun hemfikir olduğu gibi bir algıya ve de yönlendirmeye neden olmasının yanlışlığı da açık değil mi! "Haber" haber gibi olsa daha iyi değil mi?  Aynı gazetede sütunu olan Üstün Akmen, satırların arasına gizlenip saklanacağına  yukarıdaki satırları kendi köşesinde verse daha doğru olmaz mı?  Ülkemizde eleştirmenin, sevdiği tiyatrocuların “reklâmcısı” olduğunu, taraf tuttuğunu  ve  bunun sonuçlarını üyesi oldukları jürilerin seçimlerine bakarak anlamıyor muyuz zaten! “Haber içine gizlenen eleştirmen” bu algıyı büyütmez mi? Üstün Akmen'in dostu, arkadaşı olmayan tiyatrocuya haksızlık değil mi?

Sanırım Kemal Başar’ın “Ne var bunda”sına cevap verebilmişimdir. Zira bu 140 karaktere sığmayacaktı. Ama şunu da belirtmeden geçemeyeceğim: Kemal Başar teşekkür etmese kuşkulansak bile perde arkasını göremeyecektik.Ben de kendisine teşekkür ederim.

Bu vesile ile sahnelediği oyunları ilgiyle takip ettiğim yönetmen Kemal Başar’ın Hamlet’ini merakla beklediğimi belirtmek isterim.  Arda Aydın’ın Hamlet olması da beni daha çok heyecanlandırıyor.

 Melih Anık      

1 yorum:

  1. Kemâl Başar'ın yorumu gene çıkmamış. Bana gönderdiği mesajı aynen yayımlıyorum:

    Ne Üstün Beyin ne benim böyle bir dayanışmaya ihtiyacımız var Melih Bey. Onun için o açıkça kendisinin yazdığını söylemişti Facebook'ta, ben de ona Twitter'dan açıkça teşekkür ettim. Benim için hepsi bu kadar. Daha da merâk edin diye, diğer oyunlarım gibi yine kendimce bir Hamlet gerçekleştirebilme çabasındayım. :) Sevgi ve saygılarımla.

    Kemâl Başar

    YanıtlaSil