Görüşlerine inandığım ve değer verdiğim Ege Küçükkiper ile aramızda
şöyle bir yazışma geçti:
Ege Küçükkiper @egekper 19 Dec
Ne zaman, "Allah
rızası için güzel bir oyun" desem, "Allah versin" cevabını
alıyorum. Bkz: Lysıstrata (İBBŞT)
Melih Anık @melihanik 19 Dec
@egekper Çok merak
ettim seyredesim geldi :))))
Ege Küçükkiper @egekper 19 Dec
@melihanik Oyunun
galası yapıldı mı bilmiyorum. Yapılmadıysa muhtemelen Pazartesi izleyeceksiniz
:)
Melih Anık @melihanik 19 Dec
@egekper Hele sen bu
twitleri yazmışsan gitmek için on kere düşünürüm
Melih Anık @melihanik 19 Dec
@egekper Pazartesi
Gala var. Ama İBBŞT bu kadar -oyuncuların bile umursamadığı- baştan savma
galalar yaptığı sürece gitmeyeceğim.
Bu
yazışmadan sonra Selçuk Soğukçay iki twit yazdı. Seyretmediğim bir oyun hakkında
yorum yapmamın “sanat etiği”ne sığmadığını ve o gün seyirciyi kapıdan çevirmemeyi
amaçladığını söylüyordu. Bana “sanat etiği” üzerine bir ders vermek istemişti
sanırım. Cevaplarım aşağıda:
Melih Anık @melihanik 9h
@artselcuk Oyun
hakkında bir şey demedim ki. Lütfen yazdığımı bir daha okuyun. @egekper
Melih Anık @melihanik 9h
@artselcuk @egekper
iyi bir eleştirmen. Oyun seyretme önceliğimi değer verdiğim görüşlere göre
belirlememde sakınca yoktur umarım.
Melih Anık @melihanik 9h
@artselcuk
Yaşadığınız bu aksaklığı seyirciyle paylaştınız mı? Paylaşmış olsanız @egekper
mutlaka belirtirdi.
Selçuk
Soğukçay son yazdığım soruya verdiği cevapta, seyirciyi olumsuz etkilememek istediklerini; oyun
sonundaki alkışların da “özverili çabanın” karşılığı olduğunu belirtiyordu. Verdiğim
cevaplar aşağıda:
Melih Anık @melihanik 57m
@artselcuk Olanlardan
haberi olmayan seyirci "özveri"yi nasıl anlamıştır acaba? @egekper
Melih Anık @melihanik 1h
@artselcuk Seyirci
kadrosuna bakarak bilet aldığı ama üç değişiklik olan oyunu seyretmeme hakkına
sahip değil mi? @egekper
Melih Anık @melihanik 1h
@artselcuk 'Özveri' karşısında karar verme hakkı sizin
değil seyircinin hakkı. @egekper
Melih Anık @melihanik 58m
@artselcuk Değişen
oyuncunun yerine oyuna çıkan oyuncunun performansı kimin hanesine yazılacak?
@egekper
Melih Anık @melihanik 57m
@artselcuk İBBŞT profesyonel
bir kurum. Yoksa değil mi ? @egekper
Melih Anık @melihanik 1h
@artselcuk Oyun yurt
dışında 'ödül' almış. Tebrik ederim.
Umarım Nazan Yatgın sahnedeydi. Gerçi olsa bile 'özveri' onu da etkiler.
@egekper
Melih Anık @melihanik 1h
@artselcuk Takdir edersiniz ki değişiklikle sahnelediğiniz oyun artık 'ödüllü oyun'değildir.Seyircinin bunu bilmesi gerekmiyor mu? @egekper
Melih Anık @melihanik 1h
@artselcuk Bugün
Türkiye'de tiyatro yapmak büyük bir özveridir. Yâni HER tiyatrocu özveri
göstermektedir AMA..... @egekper
Melih Anık @melihanik 1h
@artselcuk AMA....
seyirci tiyatroya tiyatro keyfi almak için gidiyor 'özveri hikâyeleri' dinlemek
için değil. @egekper
Selçuk
Soğukçay ikinci yazdığı twitte, benim “İBBŞT
bu kadar -oyuncuların bile umursamadığı- baştan savma galalar yaptığı sürece
gitmeyeceğim.” şeklinde yazdığım twite itirazını belirtti ve o gece sağlık
nedeniyle üç oyuncunun değiştiğini, oyuncuların “özveri” ile sahneye çıktığını
açıkladı ve de “oyuncuların umursamadığı
oyun Lysistrata mı?” sorusunu sorarak “oyuncuların
umursamadığı oyun” ifadesi üzerine
duyduğu hassasiyeti gösterdi. Anladım ki Soğukçay benim yazdığımı anlamamış.
Açıklayan twitler yazdım:
Melih Anık @melihanik 9h
@artselcuk Ben genel
olarak oyuncuların bile umursamadığı galalardan bahsettim. Oyunlardan değil.
@egekper
Melih Anık @melihanik
9h
@artselcuk İBBŞT'nın
gala düzenlemesinden şikayet ediyorum. Oyuncular da galaya önem vermiyor. Daha
açıklama yapayım mı? @egekper
Bunun
üzerine Soğukçay, galaların düzenlenmesinden oyuncuların sorumlu
tutulamayacağını ama kendisinin 32 yıl boyunca gala umursamayan oyuncu
görmediğini, galaların oyuncular (ve tüm kadro) için çok önemli olduğunu ifade etti. Ben de ona yazdım:
Melih Anık @melihanik 1h
@artselcuk
"Galayı umursamak" oyun sonunda oyuncunun en kısa sürede seyircinin
yanına gelmesidir meselâ. @egekper
Melih Anık @melihanik 1h
@artselcuk
"Galayı umursamak" oyuncunun o gece için özenle giyinmiş olmasıdır
meselâ. @egekper
Melih Anık @melihanik 1h
@artselcuk
"Galayı umursamak" seyirci onu beklerken arka kapıdan kaçmak değildir
meselâ. @egekper
Melih Anık @melihanik 1h
@artselcuk
"Galayı umursamak" oradaysa oyunun yazarına GSY'nden daha çok değer
vermektir meselâ. @egekper
Melih Anık @melihanik
30m
@artselcuk İBBŞT'nın
galası oyun sonu oyun kadrosu ile oyunun konuşulamadığı ama büfenin jet hızıyla
tüketildiği bir 'event'tir. @egekper
Melih Anık @melihanik 28m
@artselcuk İBBŞT'nın
galası davetlilerin(?) ev kıyafetleri ile geldiği bir panayırdır. @egekper
Melih Anık @melihanik 29m
@artselcuk İBBŞT'nın
galası herkesin herkesin yerinde oturduğu bir curcunadır. (Bence koltuklara
isim yazılmasa da olur ya..) @egekper
Selçuk Soğukçay’a teşekkür ederim. Bana bazı düşüncelerimi toplu
olarak yazma fırsatı verdi. Bu vesile
ile benim kendisine özellikle hatırlatmam gereken bir husus var. Bir konu
hakkında bir başkasına “ders” verirken camianızın ve de kurumunuzun konu ile
ilgili durumunu bilmek, hatırlamak icap eder. Lysistrata’da yaşanan olayın bir
benzeri Oyun Atölyesi’nin Antonius ile Kleopatra oyununda da yaşanmış, oyun
benim olduğum akşam ilân edilen kadrodan bir oyuncu eksik sahnelenmiş ve de
seyirci haberdar edilmemişti. Benim o
olay ile ilgili duruşum, yazdığım yazılarda kayıtlı. Sanıyorum Selçuk Soğukçay
onları bilmiyor. Yazıyı bilmiyor anlarım ama olaya da gereken “etik” yaklaşımı
göstermedi sanırım. Ayrıca hatırlatmak isterim ki İBBŞT’da Türkiye Kayası ile
ilgili yaşananlar da bence “etik” değildi. Soğukçay bunun da farkında mı acaba?
Hoş bilenler de “sanat etiği” ile ilgili bu olaylarda Hilmi Bulunmaz dışında kıllarını
kıpırdatmadı. “Sanat etiği” ile ilgili bir konuyla ilgili olarak fikir beyan
etmeden önce başka olaylarda da aynı hassasiyeti göstermenin gerekli olduğunu
düşünüyorum. “Çifte standart”ın “tavan
yaptığı” bir dönemde başkalarını eleştirdiğimiz konularda biz de “tutarlı olma”
sorumluluğunu duymalıyız. Aksi halde
ortaya “başkasına verir talkını kendi
yutar salkımı” durumu ortaya çıkar. Bu durum başka alanlarda “yutulabilir” ama
tiyatroda ASLA..
Melih Anık
Melih Anık'ın çıkarsız tiyatro yazıları tarihî nitelik taşıyor!
YanıtlaSilBen, tiyatroyu bir sanat eylemi olarak görüp, bir ekmek teknesi olarak görmediğim için, Melih Anık'ın hiçbir çıkar gözetmeyen tiyatro yazılarını benimsiyor, önemsiyor, okunması yönünde tiyatro sanatçılarını teşvik ediyorum. Bu görevi bana hiçbir kimse vermemesine karşın, bu görevi yerine getirmediğim zaman, kendimi, halkımı, tüyü bitmemiş yetimi aldatmışım gibi bir duygu seline kapılıyorum. Yukarıdaki yazı okunduğunda görülecektir ki, tiyatro sanatının bir özveri sonucunda değil, bir zorunluluk sonucunda yapılması durumu kendini dayatıyor. Nasıl ki, arı bal, inek süt yaparsa, sanatçı da sanat yapar. Sanatçı işini yaparken, bir arı gibi arı, bir inek gibi üretken olmalıdır. Kimsenin kimseye "kıyak yapma" hakkı yoktur. Arı bal, inek süt, sanatçı sanat yapar. Bu iş bu denli yalın bir eylemdir.
Hilmi Bulunmaz