29 Aralık 2013 Pazar

Fusun Demirel’in “Sahne”lere Dönüşü

Benim için bir oyun seyretmek serüvendir. Benzer ritüelleri vardır. Mezarsız Ölüler’i seyretmeden önce önceden başlayarak bu serüveni paylaşmak istiyorum.

Çok günler önce Gri Sahne’nin programında oyunları için kullandığı "ikon"lar dikkatimi çekmişti.  Özellikle Mezarsız Ölüler için kullanılan bir eli açık diğeri kapalı ama açık olanı toprağın altında olan kelepçe "ikon"unu çok beğendim, “twitter”da paylaştım. Ümit Doğan yaratımın kendisine ait olduğunu “twit”ledi. Gerçekten de "ikon" bana oyunu yeniden düşünme fırsatı verdi. Oyun da Sartre'ın.. Seyretmeyi aklımın bir köşesine kaydettim.




Oyunun 27 Aralık'ta olduğunu öğrendiğimde 26 Aralık'ta iki twit yazdım:
Melih Anık @melihanik 26 Dec
Sartre'ın Gizli Hazinesi, Mezarsız Ölüler - Ümit Doğan http://umitdogan.org/index.php?option=com_k2&view=item&id=9:samuel-beckett-tiyatrosu&lang=tr …
(Yazı, oyunun yönetmeni Ümit Doğan’a aitti. Gri Sahne isimli hesap  RT etti.)
Melih Anık @melihanik 26 Dec
Tiyatro ve Jean-Paul Sartre | Mimesis http://mimesis-dergi.org/2012/03/varoluscu-tiyatro-ve-jean-paul-sartre-2/ …Varoluşçu
27 Aralık’ta bir twit daha yazdım:
Melih Anık @melihanik 27 Dec

Kararımı son anda verdim, evime de çok yakın olan tiyatroya gittim. “Son ana kadar bekleyelim, gelmeyen olursa size bilet veririz” dediler, bekledim. Herkes oturdu, salondaki boş koltuklara baktılar(beş koltuk boşmuş) “yer var” dediler, biletimi satın alıp salona girdim.

Oyun dönüşü her zaman yaptığımın aksine oyun hakkında sıcağı sıcağına twit yazmadım. Ertesi günü bekledim: kelimeleri "seçerek" "twit"leri yazdım.

Melih Anık @melihanik 28 Dec
Mezarsız Ölüler'i tek cümleyle nasıl özetlerim?
Melih Anık @melihanik 28 Dec
Mezarsız Ölüler'i yazsam neyi vurgularım?
Melih Anık @melihanik 20h
Bir oyun neden sahnelenir ve neden seyredilir? (Mezarsız Ölüler)
(Bu twite cevap yazınca Ümit Doğan ile yazışmamız başladı.)

Ümit Doğan @umit_dogan 19h
@melihanik güzel soru :) sanat "dışarıyadır". Hala aynı yerdeyim :)
Melih Anık @melihanik 19h
@umit_dogan Ben dün akşamdan beri Mezarsız Ölüler ile dolaşıyorum. Aklıma gelenleri de not ediyorum :))
  Ümit Doğan @umit_dogan 18h
@melihanik hoş geldiniz. Çok iyi anlıyorum :) Beckett'e de gelin. Birileri iki satır yazsa ne yaptığımızı bilicez :)
Melih Anık @melihanik 18h
@umit_dogan "Birisine" bile razısınız ha! :))
  Ümit Doğan @umit_dogan 17h
@melihanik Aynen öyle :)
Melih Anık @melihanik 17h
@umit_dogan "Birisi" sizi yazar hep beraber okuruz inşallah..:))
  Üm t Doğan @umit_dogan 17h
@melihanik o günleri görür müyüz dersiniz :) Gelip izleyen oldu ama yazan yok henüz... Beckett öldü diyolar doğru mu :) @geberik
(Bu twit’te Ümit Doğan “@geberik” eberik ünü bekledim.Dönüşümuyorum.rmayan Fusun demirel . İnsanın kendine verdiği ismi ben nasıl değiştireyim.ama benim ona tavshesabını devreye soktu. Hesap Mezarsız Ölüler’de oynayan Mehmet Zeki Giritli’ye ait).
Melih Anık @melihanik 17h
@umit_dogan Sizi geçen sene ben yazmıştım bu sene "birisini" bekleyeceğiz hep beraber. @geberik
  mehmet z giritli @geberik 17h
@umit_dogan @melihanik beckett öldü mü bilmem ama eleştirmenlik can çekişiyo
Melih Anık @melihanik 17h
@geberik @umit_dogan Tiyatro ve eleştirmenlik yaşamaya devam edecek. Ama bazı oyuncu ve yönetmenlerin kendine iyi bakmasını diliyorum.

Bu twitin ardından oyunda oynayan Berna Küçülmez aşağıdaki twiti yazıyor ama nedense siliyor:
Bernardo küçülmez@kuculmez
 @geberik @melihanik @grisahne o zaman öldürelim bu gençleri.. Bir toma yeter mi? Biber gazı... Bir söz... Yeterli mi??
(Ben yazışma akışında bunu görmedim ama ismim geçtiği için “mail” kutuma düştü.)

Ümit Doğan @umit_dogan 17h
@melihanik @geberik :)
  Ümit Doğan @umit_dogan 17h
@melihanik @geberik oyunun belgeselini çekiyoruz. Şaka değil :) "Dışarıya" demiştim ya işte o hikaye.

Ümit Doğan ile yazışmalarımızı yukarda özetlememin nedeni Fusun Demirel’in yazdığı şu twitler:
 fusun demirel @fusundemirel 11h
@newabahar @melihanik cahıde hanımcım,keske ben de o yapıcı elestırılerı okuyup yararlansaydım..zaten bellı kı aynı seylerı konusuyoruz.
fusun demirel @fusundemirel 11h
@newabahar @melihanik melıh bey de- umıt doganla olan yazısmasıdır referansım sadece- elestırı goremedım ve uzuntumu o uslupta ıfade ettım.

Fusun Demirel’in üzüntüsünü ifade etme uslubunu anlamak için onun yazdığı twitlere bakalım:
  fusun demirel @fusundemirel 14h
@melihanik @geberik @umit_dogan eleştırmenlık kurumu oyuncu,yonetmen ve oyun olmasa nasıl yasamaya devam edecek acaba?
fusun demirel @fusundemirel 14h
@melihanik @geberik @umit_dogan sız dua edın de varolsunlar o "bazı"ları...
 elestırmenlık kurumunu zedeleyen "bazı"ları bızım ıcın yazık:(
  fusun demirel @fusundemirel 14h
@melihanik @geberik @umit_dogan mezarsız olulerın sızın blogda olumlu ya da olumsuz yazılması o yeteneklı ınsanlara bırsey katmayacak zaten
fusun demirel @fusundemirel 14h
@melihanik @geberik @umit_dogan bız 30 yıldır kel kasıyıp masturbasyon yapan,yazar olamamıs cevırmen,elestırmen vs cok gorduk:(yazıık..
fusun demirel @fusundemirel 14h
@melihanik @geberik @umit_dogan aman ha aman bu "bazı" elestırmenler ocak sonunda promıer yapacak oyunuma sakın gelmeyın.oyunda cıkamazsınız
fusun demirel @fusundemirel 14h
@melihanik @geberik @umit_dogan sıkılınca cıkamazsınız, sahneden gecmenız gerek.gecerken sıze adınızı sorarım:)bazı elestırmen mı gelmıs.
fusun demirel @fusundemirel 14h
@melihanik @geberik @umit_dogan ahh vahh...napıcaz..."boku mu yedık!"
"yok yok bız sızı sıkmayalım buyrun kapı arkada!!"

Bu “twit”lere, beni takip eden ve blogundaki yazıları keyifle takip ettiğim Cahide Acar -burada tekrar etmeyeceğim- beni öven ve bana ödül gibi gelen “twit”ler yazdı. Fusun Demirel’in  -içinde adım geçen ama aslında ona yazdığı- twitler de şöyle: (Bu vesile ile Cahide Acar'a teşekkür ederim.)
fusun emirel @fusundemirel 12h
@newabahar @melihanik cahıde hanım, elestırıye tahammulsuzluk degıl,anlayın ama artık.sert uslubum sasıttı sızı.ancak melıh beyın uslubu
fusun emirel @fusundemirel 12h
@newabahar @melihanik elestırı falan degıl kı.melıh bey,dedıkodu gıbı bahsedıyor.elestırı yapıcıysa anlamı olur ve hepımızın ıhtıyacı vardır
fusun emirel @fusundemirel 12h
@newabahar @melihanik sanat ınsanı guzellestırır mı…guzellestırmelı mı…herkesı guzellestırmıyor maalesef..sız benı kasdetmıs olsanızda
fusun emirel @fusundemirel 12h
@newabahar @melihanik 30 yıldır ne oldugumu bılen bırısıyım.mezarsız olulere sahıp cıktıgım dogru..emek surecınde gozlemledım genclerı.
Fusun emirel @fusundemirel 12h
@newabahar @melihanik her neyse,bunları yazmamdakı maksat önyargılarınızdan uzaklasın.gercek olun.genclere destek olun.ıyı yureklı olunJ)

Aslında bu yazıyı istemeyerek yazıyorum. Yazarken de sıkılıyorum. Bunun pek çok nedeni var. Fusun Demirel gibi topluma mal olmuş bir oyuncuyu kontrolsüz “twit”leri ile meydana koymak "yüzleştirmek" hiç de istemediğim bir şey. Bu olayda dikkat edilmesini istediğim birkaç husus var.

Fusun Demirel’i bugün sokaktaki insana sorarsanız onu Yalan Dünya ile hatırlayacak. Oysa ki bazı eserleri çevirmiş bir tercüman. Geçmişte tiyatro sahnesinde hatırlanan oyunlarda rol almış. Şimdi  Ocak’ta prömiyerine hazırlandığı bir oyunla, kendisinin ifadesi ile 22 yıl sonra sahnelere dönüyormuş. Yazdığı twitlerde ocak sonunda prömiyer yapacak oyununun haberini de verdi. (Sözü kendine getirdi.) Ama ne yazık ki geçen 22 senede tiyatro alanında yoktu. Örneğin bugün arkasında durduğunu söylediği Mezarsız Ölüler’i sahneleyen Gri Sahne’nin geçen seneki oyunları hakkında bir şey demedi. Benim Gri Sahne’nin Kutlama  isimli oyununa yazdığım yazıyı  okumamıştır. (http://melihanik.blogspot.com/2013/01/akl-ve-kelime-oyunlar-ile-strateji-gri.html) (Kubilay Tunçer’in yazdığını okumuş mudur?) Fusun Demirel son 22 yılda kaç tiyatro eleştirisi okumuştur? “Genç”lerin yaptığı kaç oyun seyretmiştir? Benim gençlerin oyunları hakkında yazdıklarımı okumuş mudur? Hayır. Tiyatronun meseleleri ile ilgili yazdıklarımı okumuş mudur? Hayır. Tanımadığı biri hakkında nasıl bu kadar pervasız olabilir bir insan? Tiyatronun meseleleri ile ilgili bir çıkışını gören duyan oldu mu? Şimdi 22 sene sonra kendisi sahneye çıkıyor ve biz onun tiyatrocu olduğunu hatırlıyoruz. Çok uzun yıllardır görmediğiniz eski bir dostunuz ile karşılaşırsanız yeniden tanışmış gibi başlayın derler. Zira arada geçen uzun yıllar o dostluğu eskitmiştir. Fusun Demirel şimdi o "eski dostu" bıraktığı yerde arıyor ama benim ona tavsiyem o dostu ilk defa tanıyormuş gibi yapmasıdır. Zira artık onun bildiği “kel kasıyıp masturbasyon yapan “ eleştirmenler, oyuncular, tiyatrocular, seyirciler yok. O hâlâ oyunu yarıda bırakıp çıkan, ya da çıkarken sahnedeki Fusun Demirel’den çekinecek  seyircileri, eleştirmenleri hatırlıyor. Ben ona bu vehimden vazgeçmesini tavsiye ederim.   Zira yıllar imajı da aşındırır. Herkese aynı şekilde şefkatli davranmaz. Her oyuncunun da saygınlığı ayrıdır. Sumru Yavrucuk ve Ayşenil Şamlıoğlu’nun başarılarına bakarak herkes onların yaptığını yapamaz. Fusun Demirel dikkat etsin de beğenmediği eleştirmenlere muhtaç, muamelelere muhatap olmasın. Benim eleştirmenlik üzerine yazdıklarımı da bilmiyor Fusun Demirel. Okusun da gelsin.

Yukarıdaki olayda  benim yazdığım twitlerin aslında “genç” bir tiyatroyu hatırlatmak, gündeme getirmek  olduğunu anlayabilir mi Fusun Demirel! Onları özenle koruduğumu anlayabilir mi!

Kendilerini kimin yazdığını önemsemeyen “birileri yazsın da kim yazarsa yazsın” anlamında “twit”ler yazan “genç”lere yaptığım “ima”ların farkında mı Fusun Demirel! O gençlere yaptığım uyarıyı algılayabildi mi Fusun Demirel!

 Geçmişte  “eleştirmen”  takıntısını benim üzerimde deneyen; benim  bunu bildiğim halde seyrettiğim oyunda  o oyuncunun oyunculuğunu ön yargısız övdüğümü; aynı kişinin benzer imaları yapmaya devam ettiğini biliyor mu Fusun Demirel!

Berna Küçülmez’in yazdığı ama sonradan sildiği “twit” “ o zaman öldürelim bu gençleri.. Bir toma yeter mi? Biber gazı... Bir söz... Yeterli mi??” imasının ne anlama geldiğini biliyor mu Fusun Demirel! Yazdığını  silerek  kaçan bir gencin ruh halini sorgulayacak mı Fusun  Demirel!

Berna Küçülmez ismi önemli. Aşağıdaki iki habere internette ulaşılabiliyor:
Demirel’in yanında bulunan Berna Küçülmez isimli şahıs, üzerime yürüdü. Üstümdeki tişört ve sutyenimi parçalayarak mahrem yerlerime vurmaya çalıştılar.” (18 Eylül 2010- Milliyet)

Fusun Demirel Berna Küçülmez’in bir filmini desteklemiş.(20 Aralık 2013- Aydınlık) (Haberi gündeme getiren ve de duruşunu gösteren Hilmi Bulunmaz’a teşekkür ederim)

Berna Küçülmez Mezarsız Ölüler’in de bir oyuncusu. Yorum yapmıyorum.

“Gençlere destek olma”, “uslup”,  eleştiri/tiyatro konusunda Fusun Demirel’den alacak bir dersim yoktur. Bilmenizi isterim. 

Melih Anık


Not: Ben bilerek “Fusun” diyorum “Füsun” demiyorum. Zira “twitter” hesabındaki adresin üzerinde öyle yazıyor. İnsanın kendine verdiği ismi ben nasıl değiştireyim.

1 yorum:

  1. Yazar, yaşamak için yazarken, yazmak için yaşamaya göç edendir!

    Ben, kırk yılı aşkındır yazı yazmama ve yirmi yılı aşkındır Türkiye Yazarlar Sendikası üyesi olmama karşın, kendimi "yazar" olarak göremeyip, böyle bir ruh zırhına bürünemiyorum. "Bir şey" için değil, "hiçbir şey" için yazarken, Melih Anık'ın da "hiçbir şey" (hiçbir çıkar) için yazdığına tanık olmak, bana yazma şevki, yazma zevki veriyor. Anık, zaman zaman kırılma noktasına sıçrayıp, "kalemlerini alıp gitmek" çukuruna düşer gibi olduğunda, kendisini uyarıyorum. Yazma eyleminin, bir yaşam biçimi olduğunu vurgulamak, Anık'ı ve/ya başka birilerini "ben gaza getiriyorum" anlamına gelmez. O kadar kirli bir mekân ve zaman içindeyiz ki, duymamak, görmemek, konuşmamak daha revaçtayken, yazmak (duymak, görmek, konuşmak) çok zor! Bunu ben de biliyorum... Ancak, bize susmak yok!

    Diline, eline, gözüne sağlık Anık...

    Ettiğim sözler, "yürü be oğlum" teşvik eyleminin Türkçe meali değil... Bu sözler, aynada kendime mırıldandığım terennümler!...

    Hilmi Bulunmaz

    YanıtlaSil