14 Ağustos 2015 Cuma

İşte Öyle Bir GSY ve İNCİ'leri

Erhan Bey(İBBŞT) kurumun GSY'ne atandığından bu yana benim onunla ilgili yazılarım ve yorumlarım durup dururken çıkmadı. O bir şey söyledi ben düşüncemi yazdım. Beni doğrudan takip etmiyor ama yazdıklarımı 'kuşlar' ona iletiyor olmalı ki bir gazeteye verdiği röportajda benden ismimle bahsederek kifayetim ve hırsım hakkında görüşlerini paylaştı. Ben de söylediklerini aynen iade ettim. 100 yıllık bir kurumun başında olan biri göğsünde taşımaya devam ediyor. Ama konuşmadan vazgeçmedi. Çok konuşuyor ve hata yapıyor. Oysa o konuda da uyarmıştım. 'Kuşlar' ona söylemedi sanırım.

Son olarak aynı günde iki 'inci'sine tanık oldum.

Birinci 'inci' İBBŞT'nın sahneleyeceği On İkinci Gece isimli oyunun yönetmeni hakkında. Demiş ki  "Onikinci Gece'yi sahneye koyuyoruz. Onu da Londra'da yaşayan Türk çocuğu Serdar Biliş yönetecek"

Bu ifadenin içinde neler var açalım:

Shakespeare İngiliz yazar. Yönetmen Londra'da yaşıyor. Shakespeare'in oyunun İngiltere'de yaşayan biri yönetecek.

Ama o sıradan biri değil, Londra'da yaşayan bir Türk çocuğu.

Serdar Biliş Türkiye'de tanınan bir yönetmen,  yıllardır Türkiye'de. Epey de oyun yönetti.  Bir üniversitede ders de veriyor. Yönettiği oyunlar ödüller aldı. Şimdi böyle bir kişiyi 'Londra'da yaşayan bir Türk çocuğu' diye tanıtmaya kalkarsanız öncelikle Serdar Biliş'e ayıp olur. Zira onu 'yeni yetme' yerine koymuş olursunuz.  

Yönetmenin milli kimliğinin yöneteceği oyunla ilgisi ne? Erhan Bey(İBBŞT) bundan ne umuyor? İBBŞT'nu 'millileştirmek' midir amacı? İBBŞT'nin 'milli' olması ne demek? Kurumunda geçen sene ödüller alan oyundan memnun değil mi GSY?  Verdiği mesajın muhatabı kim? Tiyatro camiasının içinde hatta kıyısında olan biri bile Serdar Biliş'ten haberdar. 100 yıllık bir kurumun GSY koltuğunda oturan biri bilmiyor olabilir mi? Bilmiyorsa kötü, fena.. Biliyor da bu kelimelerden böyle bir  cümle kuruyorsa o zaman bu, kendi üst yönetimiyle(belki de GSY'nin röportaj verdiği kişilere bakarak nabza göre şerbet vermesiyle) ilgilidir diye düşünüyorum. Bu hususta da ortaya iki ihtimal çıkıyor. GSY, göze girmek istiyor ya da taktik yaparak üsttekileri bunlarla gözünü boyayacağını (avutacağını) düşünecek kadar saf. Bu da kötü, fena.. Yâni değneğin iki ucu da... 

Ama merakımı mazur görün, Shakespeare'in mezarına yakın olmak onun oyunlarını yönetecek 'Türk çocukları'na  ne ayrıcalık sağlıyor? Aaaa şimdi anladım, İBBŞT'da oyun yönettiriyorlar.

Erhan Bey(İBBŞT)'in ikinci 'inci'sinin kaynağı Ak'la Kara topluluğunun yazdığı twitler.
 "Erhan Yazıcıoğlu, ünlü şarkıcıların izleyicilerinden fazla tiyatro seyircisini tiyatroya çekmeyi umduklarını aktararak, şunları kaydetti: Cyrano de Bergerac", en son benim gençlik yıllarımda oynamıştı. Hatta rahmetli Mücap Ofluoğlu oynamıştı Cyrano'yu. Sevgili abimiz, Erhan Yazıcıoğlu Cyrano en son benim gençliğimde Mücap Ofluoğlu tarafindan oynandı derken herhalde İBBŞT yi kastetti. Zira Mücap hocamizdan sonra, Kenterler, ist devlet, ankara devlet ve son olarak 2 sezondur biz de oynuyoruz Cyrano de Bergerac'ı Fark etmemiş, hatirlatalim istedik..."

Neresinden tutsam elimde kalıyor.

Erhan Bey(İBBŞT)'nin hayâlindeki İBBŞT nasıl bir yermiş:  'ünlü şarkıcıların izleyicilerinden fazla tiyatro seyircisini tiyatroya çeken' bir yer. 100 yıllık bir kurumun GSY,  Tarkan ile rekabet etmek istiyor yâni. Göreve atandığından beri dilinden düşürmediği 'doluluk oranı' safsatasının vardığı son nokta bu! Başarıyı seyirci sayısı ile, 'rating' ile ölçen bir anlayışın dışa yansıması. GSY, ödenekli bir kurumun başında olduğunun farkında mı acaba? O kurumda sayının, doluluğun hiç bir anlamı olmadığını ona kim anlatacak? Ben bu anlayışın kuruma zarar vermekte olduğunu başından beri söylüyorum. Hadi GSY anlamıyor o kurumun içindeki anlı şanlı isimler de mi farkında değil ya da 'uyuyor'?

Öte yandan Ak'la Kara çok nazikçe bir uyarı yapmış.. Ne diyor GSY? "Cyrano de Bergerac", en son benim gençlik yıllarımda oynamıştı". Bu uyarıyı aldığında  "Ben İBBŞT'da oynanmadı demek istedim" diyecektir hatta demiştir bile. İyi güzel de bir GSY ağzından çıkanı bilmesin mi? Ben bilmediği için öyle söylediğini düşünüyorum. Benim kadar bile  oyun seyretmemiştir kendi kurumunda.  Söylediklerine ve de repertuvara bakarak Erhan Bey(İBBŞT) benim gözümde öyle bir noktada ki ben bile İBBŞT'nu ondan iyi yönetirim. Ama 'hırsım'olmadığı için GSY olmaya talip değilim,  'kifayetimin' onunkinden çok daha  fazla olduğunu bilmeme rağmen.

İnanın bana  '60 yıllardan beri takip ettiğim İBBŞT bundan daha kötü yönetilmedi, yönetilemez.


Melih Anık

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder