Anladığım kadarıyla YTD jürisi Esaretin Bedeli ve Tatar Çölü
oyunlarını çok sevmiş. Tercihlerin büyük bir bölümünü bu oyunlar için
kullanmışlar. Esaretin Bedeli’ni senaryodan uyarlama olduğu için seyretmedim,
seyretmeyeceğim. Tiyatral Sanatlar Akademisi’nin iddiasını biliyorum. İzlediğim birkaç oyuna ait videodan edindiğim
izlenim beni durdurdu. Fazla ‘tiyatral’ buldum ama bir oyunlarını seyrederek ön
izlenimimin doğruluğunu sınayacağım. Ben
çabalarını Türk edebiyatının temel eserlerinin uyarlamasında göstermelerini
dilerim.
Aslında seyretmediğim oyunlar ve de seyretmiş olsam da
kişisel tercihler kapsamına giren seçimler için bir şey demem. Örneğin hiç
beğenmediğim Funda Eryiğit’in Fotoğraf 51’deki oyunculuğu çok beğeniliyor. Ona
karışmam. Ama o oyuna oyunculuk yanında oyun ve yönetmen adaylığı da verilirse itiraz
ederim.
YTD Meçhul Paşa’ya yönetmen ve oyun adaylığı vermiş. İşte buna
karşı çıkarım. Zira oyunun başka hiçbir ögesini beğenmeden yönetmen ve oyunu
aday seçmek mantıklı gelmiyor bana. Yönetmen adaylığı için diğer ögelerden en
az ikisi teknik dallarda olmak üzere üç
adaylık olmalı. Oyunun aday olması için
de bir tek yönetmen adaylığı yetmez. Zira
yönetmen adaylığı için oyunun tiyatral yönünü ortaya çıkaran teknik öğelerden adaylıklar olması lazım. Bu yıl Meçhul Paşa’nın
seçimini siyasi mesaj verilmeye yönelik buluyorum.
Öte yandan YTD’nin tek başına Kosovalı Peer Gynt’ün yönetmeni Saydam Yeniay’ı
yönetmen adayı seçmesine de karşı çıkıyorum. Oysa ben Saydam Yeniay’ın rejisini
çok başarılı buldum. Ancak yönetmenin
başarısı oyunun diğer ögelerinin de başarısından geliyor. Hiçbir teknik ögeyi aday
göstermeden sadece yönetmeni aday göstermek
saçma ve tutarsız. O oyun oyunculuk, müzik, dekor dallarında
rahatlıkla aday olabilir. Onları aday yaparsanız yönetmen adaylığının altı
dolar. Tatar Çölü Ve Esaretin Bedeli oyunları için yapılan seçimlerde bu anlattığım mantık ve
tutarlılık var.
Cadı Avı’na sadece oyun adaylığı verilmiş. Bu havada kalan bir
seçim. İçerdiği mesajın vazgeçilmez
olması lâzım. Öyle mi? Yoksa tiyatral
bir devrim mi yaptı bu oyun? Tiyatral özelliklerden bahsediyorsak oyunun teknik
dalların en az ikisinde aday gösterilmesi gerekir bence. Bence duygusal bir
seçim.
Oyun, oyuncu ve dekor dallarında adaylık verilen Vahşi Batı
ile oyun, yönetmen ve oyuncu adaylıkları verilen Teftişör ve Açık Aile’nin oyun adaylıkları bence tutarlı değil. Oyun
adaylığı için yukarıda Cadı Avı için söylediklerimi tekrar ederim. Yönetmen ve
oyuncu adaylığı verilen Tatlı Kaçık’ın yönetmenin aday gösterilmesi bence
yanlış. Yönetmen adaylığı için oyuncu adaylığı yanında en az iki teknik ögenin
aday olması gerekiyor kanımca.
İkinci Bahar’a oyun adaylığı verilmiş sadece. Yukarıda
yazdıklarımın ışığında tutar yanı olmayan bir seçim. Duygusal seçim bence.
Yönetmen ve oyuncu adaylıkları verilen Halktan Biri oyunundaki yönetmen adaylığı aynı nedenlerle yanlış. Ama iki kişilik oyunda erkek
oyuncu ile yardımcı erkek oyuncu adaylıkları tam kafama göre. Oyunu
seyretmedim. Prensip olarak söylüyorum. Oyuncuların hak edip etmedikleri
hakkında bir şey diyemem.
YTD’nin ödenekli tiyatro hayranlığı biliniyor. Bu yıl da
onlara ödül adaylığı bulmak için çok çabalamışlar.
YTD bu yıl 50’nin üstünde oyuna ve de kişiye adaylık ve ödül vermiş. Tören kalabalık olacak.
Yukarıda yazdıklarımı görebilmenin en sağlıklı yolu bir Excel
dosyası yapmaktır. Bir dahaki yıla yapın
da saçmalamayın.
Melih Anık
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder