16 Mart 2014 Pazar

Üstün Akmen (TEBBPÇJB) Buna Çok Sevinecek

Tiyatro Eleştirmenleri Birliği Başkanı ve Pek Çok Jürinin Başkanı(TEBBPÇJB) Üstün Akmen "Kim Korkar Hain Kurttan?" oyunu eleştirisinde şunu yazmış:

Merakımı mazur görün sormak istiyorum: Acaba, 20. yüzyılın en önemli Amerikan yazarları arasında adı anılan Edward Albee (1928)’nin 1962 yılında yazdığı bu Broadway oyununun özgün adı olan “Who’s Afraid of Virginia Woolf”e kim ve ne için “Kim Korkar Hain Kurttan” halini aldırmıştır?
Yani Virginia Woolf (1882-1941)’un soyadı dilimizde “kurt” anlamına gelen “wolf” ile nasıl karıştırılmış, bunu hangi çevirmen yapmıştır?
Neden yapmıştır?
Kurttan kim korkmaktadır ya da kim kurttan korkmamaktadır?
Yanıtını bilen varsa ve bildirirse vallahi içtenlikle sevinecek, merakımı gidereceğim.”

Ben pek çok tiyatrocunun da bunu bilmediğini hatta merak etmediğini düşünüyordum. Seyirci hayda hayda sorgulamamıştır. Ama tuhaf bulduğum Tiyatro Eleştirmenleri Birliği Başkanı ve Pek Çok Jürinin Başkanı Üstün Akmen’in de bilmemesi (ki o bu oyunu çok seyretmiştir, belki daha önce de yazmıştır, tiyatrocu, çevirmen dostları vardır). Anlaşılan o da "zamanında" merak etmemiş. ("Bazı meraklar bekler bazı yaşları")

Ben yazımı Tiyatro Eleştirmenleri Birliği Başkanı ve Pek Çok Jürinin Başkanı Üstün Akmen için yazmışım sanki. O yazımda “kurt”un nereden geldiğini anlattım. Okursa sevinir ve merakını gidermiş olur.

Tiyatro Eleştirmenleri Birliği Başkanı ve Pek Çok Jürinin Başkanı Üstün Akmen’in yazısında tuhaf bulduğum diğer bir husus da şu ifadesi: “Bu arada, Asude Zeybekoğlu’nun çevirisini, kendisini ışıklar içinde alkışlayarak anlatmış olayım.” Benim bildiğim oyunun ismi çeviriye dahildir. Asude Hanım oyunu çevirip ismini başkasından almamıştır herhalde. Zaten oyunun ismi, "kurt"un nereden geldiğini bildiğini gösteriyor.

Tiyatro Eleştirmenleri Birliği Başkanı ve Pek Çok Jürinin Başkanı Üstün Akmen’in “merakı” Türkiye’deki tiyatro eleştirmenliği için bir ipucu veriyor sanırım. Eleştirmen okuruna soruyor. Oysa okur eleştirmenden öğrenmeli, değil mi? Eleştirmen araştırmıyor da. Ama daha önemli ipucu şu: Oyun Atölyesi’nin “Kim Korkar Hain Kurttan?” isimli oyunu ödül listelerinde kendine yer buldu bile. “Pek Çok Jürinin Başkanı” ima etmiş. Zaten dün karşılaştığım bir jüri üyesi de oyunu yere göğe koymadı. Tiyatro Eleştirmenleri Birliği Başkanı ve Pek Çok Jürinin Başkanı Üstün Akmen’in yazısını okuyunca anladım ki "Başkan"la beraber seyretmişler oyunu. Belki de prömiyere/galaya "Başkan"la beraber davet edilmişlerdi  ya da jüri üyesi seyretmeden "Başkan"a sormuştur “Oyun nasıl?” diye. Bizde öyle oluyormuş ya.  Jüri üyeleri birbirlerine sorarak oyun seyrediyorlarmış. Başkan, muhtemelen yönlendiriyordur da. Keşke "kurt"u da konuşsalardı.

Bugünlerde bu konuyla uğraşmak abesle iştigal.. Ama kafamı dağıtıyorum. İçine düştüğüm kuyu çok karanlık. Sizin de öyle değil mi? 

Melih Anık

Not: Ben yazımı Tiyatro Eleştirmenleri Birliği Başkanı ve Pek Çok Jürinin Başkanı Üstün Akmen'in yazısından iki gün sonra yayımlamışım. Tiyatro Eleştirmenleri Birliği Başkanı ve Pek Çok Jürinin Başkanı Üstün Akmen keşke bekleseymiş..

Benim yazım:


Tiyatro Eleştirmenleri Birliği Başkanı ve Pek Çok Jürinin Başkanı Üstün Akmen’in yazısı:

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder